古山 詞穂
「サウンドスケープ」の存在論的再考
-「サウンドスケープのこだま」にみるR. M.シェーファーの言語と音楽観に着目して-
R. M. シェーファーは言葉と音楽の原初的な姿が、環境の音を模倣する音声であった可能性を示唆し、それを「サウンドスケープのこだま」と表現した。本研究は、ここにあらわれている彼の言語観、そして音楽観を手がかりに、サウンドスケープ=「音の意味論」という従来的理解を再検討することを目的としている。
「音の意味論」としてのサウンドスケープが音環境研究へ「言語論的転回」—計測に基づく数的評価ではなく、音を聴く主体の語り記す言葉によって音環境を理解すべきとされたこと—をもたらしたことの一 方で、シェーファーは「音を話に置き換えること」は「まやかし」であると述べ、音の存在そのものと、音に対する解釈・評価は別物であると警告している。そして彼は言葉で音を説明することに替わって、かつての「サウンドスケープのこだま」のように「聴いたことをそっくり再現する」ことを要請しているのである。
第1章においてこうした本研究の背景や着想の経緯について説明した上で、第2章では、「音を話に置き換える」ことは「まやかし」であるとしたシェーファーの言説の背後にある彼の言語観、特に現代人の言語に対する問題意識とそれに対する彼の試みを、思想的連関の認められる象徴派の詩人、ステファヌ・マラルメの詩学との照応を通じて考察した。第3章では、シェーファーが「聴いたことをそっくり再現する」ことに求める人間と環境の「調和」について解釈すべく、かつて「サウンドスケープのこだま」の中に実現されていた「調和」の再現を試みた、彼の合唱作品におけるテクスト処方を読み解きながら論じた。そして第4章では、第3章までの論考とサウンドスケープという思想とを照らし合わせながら「音の意味論」を相対化した上で、本研究の主題である「サウンドスケープの存在論的再考」として、多様な存在論を対等に認めようとする学問の現在的潮流に協調することのできる普遍性を擁するこの思想を、再び評価することの必要性を示した。
KOYAMA Shiho
The Ontological Reconsideration of “Soundscape”
-Focusing on R. M. Schafer’s View of Language and Music in “the echo of the soundscape”-
R. M. Schafer suggested that the primordial state of language and music might be imitations of the sounds in the environment by means of voice, and described it as “the echo of the soundscape“. This study aims to reexamine the conventional understanding of soundscape as “semantics of sound” with the clue of his view on language and music expressed here. Soundscape as a “semantics of sound” has brought about the “linguistic turn” to the study of sound environment— the idea that sound environments should be understood not through numerical evaluations based on measurements, but through the words spoken or written by subjects listening to the sounds—, on the other hand, Schafer warns that “turning sound into stories” is a “false” and that the existence of sound itself and the interpretation and evaluation of sound are two different things. Instead of explaining sounds with words, he asks us to “reproduce exactly what they hear” like “the echo of the soundscapes” in ancient times.
After explaining the background of this study and the process leading to its idea in chapter 1, in chapter 2, I examined Schafer’s view of language behind his discourse that “turning sound into stories” is a “false” especially his awareness of the problems of modern people’s linguistic activity and his attempt toward them, through a comparison with the poetics of Stéphane Mallarmé, a Symbolist poet with whom Schafer has an ideological linkage. In chapter 3, in order to interpret “harmony” between human and environment that Schafer expects from “reproduce exactly what they hear,” I discussed the idea through analysis of his dealing with the text in choral works, in which he attempted to reproduce the “harmony“, realized in “the echo of the soundscape” before. In chapter 4, I relativized the “semantics of sound” by corresponding the discussion up to chapter 3 with the thought of the soundscape, and then, as the subject of this study, “Ontological Reconsideration of Soundscape”, I showed the necessity of reevaluating the thought of soundscape, which has universality that can cooperate with the current trend in academia to appreciate various ontologies equally.