傅 琪
空間印象評価における⾳の空気感に影響を与える⾳響特徴量の調査
本研究は、空間印象評価の視点から「⾳の空気感」に影響を与える⾳響特徴量について調査した。先⾏研究の調査結果とラダリング法によるインタビューの結果を組み合わせて、「⾳の空気感」に関連する評価⽤語を収集し分析した。これにより、DR⽐、室容積、残響時間という3つの⾳響特徴量を特定し、次の実験1、実験2で利⽤した。
実験1では、⾳源に付加した残響の Wet/Dry、Room Size、Reverb Time というDR⽐、室容積、残響時間に関係する3つのパラメータを調整し、異なる⾳刺激を作成した。これらの⾳刺激を使⽤して、レパートリーグリッド法による評価⽤語の抽出実験を⾏った。その結果、⾳の空気感に関する15対の代表的な評価⽤語が得られた。
これに基づき、実験2ではMUSHRA法を参考にした多重刺激評価法を⽤いた主観評価実験を⾏った。実験1で求めた15対の評価語から5組の評価語対(「空気感がない⇔空気感がある(airy)」、「近い⇔遠い(distance)」、「ドライ⇔響いている(reverb)」、「クリア⇔ ぼやけている(muddy)」、「暗い⇔明るい(bright)」)を選び、それぞれの評価に関する 3 つの残響パラメータの影響を分析した。分析の結果、「空気感」には特にDR⽐が⼤きく影響し、DR⽐が⼩さいほど⾳が「空気感がある」と感じられることが明らかになった。「距離感」「残響感」「明瞭さ」「明るさ」に関する評価は「空気感」の評価に影響を与え、「明るさ」に関する評価は空気感の評価に影響を与えないことが判明した。
最後に、本研究の結論として、「⾳の空気感」の評価に影響を与える⾳響特徴量については、DR⽐、室容積、残響時間の3つの⾳響特徴量がすべて「⾳の空気感」の評価に影響を与え、特にDR⽐が「⾳の空気感」の評価に最も⼤きく影響することが結論として得られた。
FU Qi
Investigation of Acoustic Characteristics Affecting the ‘Airy’ Quality of Sound in Spatial Impression Evaluation
This study investigates the acoustic characteristics influencing the ‘airy’ quality of sound in spatial impression evaluations. Combining findings from prior research and results from laddering method interviews, we collected and analyzed terms related to the ‘airy’ quality of sound. This process identified three key acoustic characteristics: the Direct/Reverberant (DR) ratio, room volume, and reverberation time, which were used in subsequent research stages.
In Experiment 1, various sound stimuli were created by adjusting three parameters of the sound source: Wet/Dry, Room Size, and Reverb Time. These stimuli were used in experiments to extract evaluation terms through the repertory grid method, yielding 15 pairs of representative terms related to the ‘airy’ quality of sound.
Building on these results, Experiment 2 involved a subjective evaluation experiment using a multiple-stimulus evaluation method inspired by the MUSHRA approach. This experiment analyzed the effects of five pairs of evaluation terms (‘lacking airiness ⇔ airy’, ‘close ⇔ distant’, ‘dry ⇔ reverberant’, ‘clear ⇔ muddy’, ‘dark ⇔ bright’). The analysis showed that the DR ratio significantly influences the perception of ‘airiness’, with a lower DR ratio leading to a perception of increased ‘airiness’. Evaluations of ‘distance’, ‘reverb’, ‘muddiness’, and ‘brightness’ impacted the assessment of ‘airiness’, although ‘brightness’ did not significantly affect the perception of airiness.
In conclusion, the study found that the three acoustic characteristics̶DR ratio, room volume, and reverberation time̶each influence the evaluation of the ‘airy’ quality of sound, with the DR ratio having the most significant impact.