東京藝術大学 大学院 音楽音響創造

要旨

澤田 怜奈
20世紀後半の前衛の声楽作品における音色・感情的要素の音楽構造化 ―G. リゲティ《アヴァンチュール》(1962)とL. ベリオ《セクエンツァ 第3番》(1965)を例に―

20 世紀後半の前衛の声楽における⾳⾊の探求は、声の⾳⾊的特性の電⼦的操作、テクストの⾳節・⾳素への解体及び IPA (国際⾳声記号) の使⽤、⻄洋芸術⾳楽の伝統的な歌唱法に限らない発声技法の導⼊といった技法的拡張を招いた。こうした⼿法を⽤いた声楽創作は、テクストの⾔語的意味よりも⾳⾊的側⾯を重視し、それらを作曲家の⾳楽的構想を⽀持する素材として様々に編集・操作する「⾳楽的素材としてのテクスト」観に基づいており、これは詩の構造を保持しその情緒や⾔語的意味の伝達を試みる、従来的な「芸術的構成体としてのテクスト」観とは異なることが指摘できる。そしてこうした作曲技法の拡張とテクスト観の変容を背景に、 G. リゲティの《アヴァンチュール》と L. ベリオの《セクエンツァ第3番》のような、テクストや発声法といった⾳⾊的要素、また詳細に記された感情・性質的指⽰といった感情的要素を、直接的に⾳楽構造と関係するものとして扱う声楽作品が登場した。本研究は、上記 2作品における⾳⾊・感情的要素の⾳楽構造化のありようを明らかにし、これを 20 世紀後半の前衛における⼀傾向として位置付けることを⽬的とする。

第1章において、上記のような研究の背景を説明した上で 2 作品についての先⾏研究を概観した。第2章では 20 世紀前半までの4つの声楽創作を取り上げ、先述した 2つのテクスト観の差異を明らかにすることを試みた。まず「芸術的構成体としてのテクスト」の例としてマドリガーレ、リート、新ウィーン楽派の歌曲を取り上げ、テクストと⾳楽の関係、とりわけいかに詩の構造が保持されテクストの情緒及び⾔語的意味が表出されているかを確認した。続いて I. ストラヴィンスキーのスイス時代の声楽創作について、⾔語的意味よりも韻律やリズムを重視した旋律構成、またテクストを⾳楽的構想の⼀部を担う素材として扱う姿勢を「⾳楽的素材としてのテクスト」観に基づくものとして捉えた。第3章では、《アヴァンチュール》《セクエンツァ第3番》における⾳⾊・感情的要素の⾳楽構造化のありようを作曲家の⾔説を参照しながら分析し、それが作品の成⽴⾃体を⽀持する重要性をもつことを⽰した。両作品において全体構成と⾳⾊・感情的要素との密接な関係性が認められたほか、《アヴァンチュール》においては、類似するテクストや複数の感情・性質的指⽰を連ねる「鎖」や、感情・性質的指⽰をテクストや発声法などの他の要素と組み合わせパターンとして⽤いる⼿法が確認できた。また《セクエンツァ第3番》については、テクストの「鎖」のほか、⾳⾊や感情・性質の類似あるいは相反に基づいた⾳楽的単位や⼀連のパッセージの構成を指摘した。第4章では、第3章までの内容の考察を踏まえ、異化効果及び前衛の⾳楽観との関係性の議論から、《アヴァンチュール》《セクエンツァ第3番》における⾳⾊・感情的要素の⾳楽構造化のさらなる意義として、伝統と前衛及び⽇常と⾮⽇常の対照という側⾯を導出し、結論とした。


SAWADA Rena
The Treatment of Timbre and Affect as Musical Constructive Elements in Vocal Works in the Avant-Garde in the Second Half of 20th Century: Focusing on G. Ligetiʼs Aventures (1962) and L. Berioʼs Sequenza Ⅲ (1965).

Exploring the possibilities of timbre in vocal music, avant-garde composers in the second half of the 20th century developed composing techniques such as manipulating sound quality electronically, breaking up text into syllables or phonemes, using the IPA (International Phonetic Alphabet) as text, and the introduction of vocal techniques which have not been used in traditional vocal works. Vocal works using such techniques are based on a view of “text as musical material,” where the timbre of a text is viewed as more important than its meaning, and text is arranged or manipulated as material for the composerʼs musical concept. This view of text differs from the traditional view “as artistic composition,” where composers try to maintain the structure, meaning or affect of a verse. The development of such composing techniques and the changed view of text led to the appearance of vocal works such as G. Ligetiʼs Aventures and L. Berioʼs Sequenza Ⅲ , which treat timbre that is created from text or different forms of vocalization, as well as detailed instructions on affect and character as elements that constitute the musical composition. This study aims to show how timbre and affect are treated as musical constructive elements in these two works and that such treatment is regarded as one of tendencies of the avant-garde in the second half of 20th century.

Chapter 1 introduces the topic in detail and summarizes previous research about the two works. Then, chapter 2 describes the difference between the two views of text as musical material or artistic composition, using four forms of vocal music up to the first half of the 20th century as examples. This chapter discusses madrigals in the Renaissance, one Lied in Romantic era and one song from the second Vienna school as examples of works based on the view of “text as artistic composition,” and investigates the relationship between text and music in these works, especially how the structure of a verse is maintained and how affect or meaning of the text are expressed. Following this, a selection of I. Stravinskyʼs vocal works in the Swiss period is examined where he created melodies giving priority to prosodic traits and rhythms over meaning, or treated texts as materials that contribute to his musical concept. Thus, his approach can be regarded as based on the view of “text as musical materials.” Referring to statements by the respective composers, chapter 3 analyzes how timbre and affect are treated as musical constructive elements in Aventures and Sequenza Ⅲ , and shows that this treatment plays an important role that supports the establishment of the works. In both works, there are close relationships between the arrangements of sections and both timbre and affect. In Aventures, Ligeti utilizes “chains” composed of a succession of similar texts, and the patterned use of instructions on affect and character combining them with other elements such as text and different forms of vocalization. In Sequenza Ⅲ , in addition to “chains” of text, it is pointed out that musical units and passages are organized by considering similarities and contrasts between timbre, affect and character of sounds. Based on the above consideration, chapter 4 discusses the relationship between the two works, Verfremdungseffekt and the view of music shared among the avant-garde of the second half of the 20th century. Finally, further significance of the treatment of timbre and affect as musical constructive elements is highlighted since it contrasts the traditional with the avant- garde, and the ordinary with the extraordinary.