東京藝術大学 大学院 音楽音響創造

要旨

永野 響介
音源の時間エンベロープと音色印象の関係について

楽曲制作や、映像やその他作品に付随する効果音制作において使われる音は、周波数帯や振幅、時間エンベロープなど、様々な決定すべきパラメータがある。それらの多くは制作者自身が思い描く音の印象や空気感、方向性などを達成するため、制作者の感覚で設定されていることが多い。それらパラメータのうち、特に振幅の時間エンベロープにおいては、その数値の設定とそれを変化させることによって引き起こされる印象との間にどのような関係があるのか、不明な点が多い。

本研究では、音楽制作や効果音制作において、振幅の時間エンベロープを変化させ音の印象をコントロールするための指標を作ることが大きな目的となっている。そのために、ピンクノイズを素材とする刺激を用いて、音源のアタックタイムと周波数帯域を変えることで、音の印象がどのように変わるかを調べるために、1つの予備実験と2つの実験を行った。

まず音源の時間エンベロープと音色印象の関係において、どのような尺度で印象が評価されるかを明らかにするため、レパートリーグリッド法を参考に、三つ組法を用いて評価語抽出のための予備実験を行った。結果として、アタックタイムの異なる刺激音同士の物理的な差異が大きかったため、多様な評価語が得られないことがわかった。

予備実験の結果を元に、第一実験では、より刺激音同士のアタックタイムの差異を小さくするなど、刺激音を再度選定しなおし、予備実験と同様の手段を用いて本実験を行った。その結果、13種類の評価語が得られた。

続いて、第二実験では、被験者から得られた 13 種類の評価語に、先行研究や筆者の経験から考えられる評価語4種類を加えた 17 種類の評価語を用いて、SD 法による実験を行った。

それらの結果から因子分析を行い、「明瞭因子」「迫力因子」「開放感因子」の 3 つの評価因子が得られた。これらの因子はすべてアタックタイムとの関連性があった。特に迫力因子においては、周波数帯に関係なくアタックタイムとの関連性があることがわかった。

これらの結果は、楽曲制作や効果音制作等における、振幅の時間エンベロープの設定の指標となることが期待できる。


NAGANO Kyosuke
Relationship Between Time Envelope of Amplitude and Tonal Impressions

Sound used in music production and sound effect production associated with images and other works have various parameters to be determined, such as frequency bands, amplitude, and time envelope. Many of them are set according to the producer’s intuition to achieve their ideal impression of sound, atmosphere, and the sound direction that the producer themselves envisions. Especially, among those parameters, the time envelope of amplitude has much uncertainty in the relationship between the setting of a value and the sound impression. The primary purpose of this study is to create an index for controlling sound impressions by changing the time envelope of amplitude in music production and sound effect production. To this end, I conducted a preliminary experiment and two experiments to examine how the impression of sound changes by modifying

sound source’s attack times and frequency bands using pink noise-based stimuli.

Firstly, to clarify the scale by which impressions are evaluated about time envelopes of sound sources and tonal impressions, I conducted a preliminary experiment to extract evaluation words using the triad method with reference to the Repertory Grid Method. As a result, it was discovered that evaluation terms did not vary much because of the significant physical differences between stimulus sounds with different attack times. Secondly, based on the preliminary experiment’s result, I re-selected the stimulus sound in the first experiment by reducing the difference in attack times between the stimulus sound. This experiment was carried out using the same procedure as the preliminary experiment. The result contains 13 evaluation terms.

Lastly, in the second experiment, the SD (Semantic Differential) method was used to experiment with 17 evaluation words, added four evaluation words considered from previous studies and the author’s experience to the 13 evaluation words obtained from the subjects.

From these results, after performing a factor analysis, three evaluation factors were found: Factor of Clarity, Factor of Powerfulness, and Factor of Openness Sense. All of these factors were associated with attack times. Specially, regarding Factor of Powerfulness, I found a relationship with attack times regardless of the frequency band.

These results can be expected to be used as an indicator for setting the time envelope of amplitude in music production and sound effect production.