東京藝術大学 大学院 音楽音響創造

要旨

安達 万純
オーボエ演奏音における遠鳴り・そば鳴りに関する検討

楽器の音の印象もしくは音の伝搬に関する現象の一つに、遠鳴り・そば鳴りと呼ばれるものがある。この遠鳴り・そば鳴りについては、学術的にもこれまで系統だった研究がほとんどなされておらず、個人によって定義や判断の根拠が異なると考えられている。本論文ではオーボエ演奏音を用いて、奏者が遠鳴り・そば鳴りで吹き分けた音を聴取者が弁別できるか、吹き分けられた演奏音はどのような音色・特徴なのか、遠鳴り・そば鳴りの音はどのような音響特徴量と関係があるのかについて明らかにすることを目的としていくつかの実験・分析を行った。

実験1は、オーボエ奏者が遠鳴り・そば鳴りで吹き分けた音を聴取者が弁別できるかについて明らかにすることを目的として行った。刺激の総合的な聴感印象がどの程度似ているかについて評価された結果を元に、INDSCAL(個人差尺度構成法)による分析を行った。分析で得られた各刺激における心理的距離を表す図から、ある奏者における遠鳴り・そば鳴りの吹き分けは聴取者が弁別できることが分かった。

実験2では、奏者やリード・楽器の状態が異なっても遠鳴り・そば鳴りで吹き分けた音を聴取者が弁別できるか、演奏音はどのような音色で吹き分けられているのか、について明らかにする目的で3つの実験を行った。

実験2-1は、同一奏者で楽器やリードなどの状態が異なる音刺激でも遠鳴り・そば鳴りの音を聴取者が弁別できるか、実験1と異なる奏者でも遠鳴り・そば鳴りの音を聴取者が弁別できるか、について明らかにすることを目的として行った。刺激の総合的な聴感印象がどの程度似ているかについて評価された結果を元に、MDS(多次元尺度構成法)による分析を行った。分析で得られた各刺激における心理的距離を表す図から、奏者・音高によって、吹き分けが聴感印象の差に反映される場合とされにくい場合とがあることが分かった。

実験2-2は、実験2-1で用いた音刺激はどのような音色表現語で表すことができるか調査することを目的として行った。各刺激間で似ている特徴と似ていない特徴について記述された言葉から、12対の対極尺度を得た。

実験2-3では、吹き分けられた演奏音はどのような音色・特徴なのかについて明らかにすることを目的として、実験2-2で得られた12の尺度を用いた評価実験を行った。分析の結果、音高・奏者・吹き分けの全てで聴感印象に違いがあることが分かった。そのうち遠鳴り・そば鳴りの吹き分けでは、遠鳴りの音は明るい、アタックが強い、はっきりした、細い、抜けの良い、まとまった、澄んだ、鋭い、近く聞こえる、かたい音だと評価された。対してそば鳴りの音は暗い、アタックが弱い、ぼやけた、太い、こもった、広がった、濁った、にぶい、遠く聞こえる、やわらかい音だと評価された。

考察では、実験2-1で得られた各刺激における心理的距離を表す図と、実験2-3で得られた各刺激の各尺度に対する評価値との関係を調べた。遠鳴りの音は、明るい、はっきりした、抜けの良い、澄んだ、鋭い音だと評価される傾向にあった。対してそば鳴りの音は、暗い、ぼやけた、こもった、濁った、にぶい音だと評価される傾向にあった。しかし遠鳴り・そば鳴りの吹き分けは音高によって聴感印象が変化し、特に高音では吹き分けの聴感印象の差が表れにくいことが分かった。奏者個人の音色とも大きく関わり、奏者によって吹き分けによる変化が異なる可能性がある。

最後に、遠鳴り・そば鳴りの吹き分けと関係のある音響特徴量について検討した。遠鳴りの音はスペクトル中心が高く、立ち上がり時間が短く、時間重心が短い傾向がみられた。対してそば鳴りの音はスペクトル中心が低く、立ち上がり時間が長く、時間重心が長い傾向がみられた。


ADACHI Masumi

“Toh-Nari” (sounds that can be heard far away) and “Soba-Nari” (sounds not reaching far) are terms to describe a sound impression or a phenomenon related to sound propagation of music instruments. In academic research, there is a lack of systematic studies on “Toh-Nari” and “Soba-Nari”. It is thought that the definition and the basis of judgment of “Toh-Nari” and “Soba-Nari” is different depending on individuals. In this research, by using oboe sounds, several experiments and analyses were performed in order to clarify ① whether listeners can discriminate between sounds which oboe players performed as “Toh-Nari” and “Soba-Nari”, what ② kind of timbres or features the performed sounds have, and what kind of acoustic features are related to “Toh-Nari” and “Soba-Nari”.

Experiment 1 was performed in order to clarify Purpose ①. Based on the results of evaluating the similarities of the overall auditory impression of stimuli, an analysis was performed by INDSCAL (individual difference scale composition) method. From a figure showing the psychological distance between each stimulus obtained by the analysis, it was found that listeners could discriminate as “Toh-Nari” and “Soba-Nari” oboe sounds performed by a specific oboe player.

In Experiment 2, three experiments were performed in order to clarify Purpose ① even though the condition of leads and instruments and the player was different from Experiment 1 (Purpose ④), and Purpose ②.

Experiment 2-1 was performed in order to clarify Purpose ④. Based on the results of evaluating the similarities of the overall auditory impression of stimuli, an analysis was performed by MDS (multidimensional scaling) method. From a figure showing the psychological distance between each stimulus obtained by the analysis, it was found that there are some cases the differences of performed sounds as “Toh-Nari” and “Soba-Nari” are reflected in the difference of the auditory impression, however in some cases the differences are difficult to be reflected, depending on the player and tone pitch.

Experiment 2-2 was performed in order to investigate what words are describing timbre can represent sound stimuli used in Experiment 2-1. Twelve bipolar scales were obtained from various words which were used to describe features that were similar and not similar between each stimulus.

Experiment 2-3, an evaluation experiment was performed in order to clarify Purpose , by using the twelve scales obtained in Experiment 2-2. As a result of an analysis, it was found that there were significant differences in auditory impression among different pitches, players, and between “Toh-Nari” and “SobaNari”. Among them, the factor of “Toh-Nari” and “Soba-Nari”, “Toh-Nari” sounds were evaluated as bright, with a strong attack, clear, thin, transparent, well-organized, pure, sharp, proximately, and hard. “Soba-Nari” sounds were evaluated as dark, with a weak attack, blurred, thick, muffled, spread, muddy, blunt, fairly audible, and soft.

In the discussion, a relationship between the psychological distance between each stimulus obtained in Experiment 2-1 and the evaluated points for each scale of each stimulus obtained in Experiment 2-3 was examined. “Toh-Nari” sounds tended to be evaluated as bright, clear, transparent, pure, and sharp. “SobaNari” sounds tended to be evaluated as dark, blurred, muffled, muddy, and blunt. However, it was suggested that auditory impressions of “Toh-Nari” and “Soba-Nari” change depending on tone pitch. It was found that the differences of performed sounds as “Toh-Nari” and “Soba-Nari”, especially at high note, were hard to express in the auditory impressions. It is also greatly related to timbre performed by individual oboe player, which may lead to differences in auditory impressions of “Toh-Nari” and “Soba-Nari”.

Finally, some acoustic features related to “Toh-Nari” and “Soba-Nari” were examined. “Toh-Nari” sounds tended to have a high spectral centroid, a short attack time, and short time centroid. “Soba-Nari” tended to have a low spectral centroid, a long attack time, and long time centroid.