東京藝術大学 大学院 音楽音響創造

要旨

アダム・ストレンジ
ジャズ音楽の第一印象に於ける調査:現代の聴取者の主観的な評価に対する実験

本研究では、ふたつの音響心理実験を通して、曲に対する親しみが主観的印象に影響を与えるかの調査を行った。研究の最終目標は、あまり親しみのない未知の楽曲を効果的に消費者に届ける方法の一助とすることである。

実験1においては、RGT法(RepertoryGridTechnique)を用いた主観評価実験を行った。4人の被験者および実験者がそれぞれ楽曲を提出し、それらの楽曲を説明する評価尺度の抽出と、それらの尺度を用いた楽曲の評価が行われた。得られたデータに対する主成分分析を通して、全ての被験者において十分な分散が解釈され、何かしらの潜在構造があることが示唆された。実験計画のあいまいさによって、被験者が親しむ曲と親しまない曲に関するはっきりとした結論を出すことはできなかったが、被験者自信が提出した楽曲は他の被験者が提出した楽曲とは異なった傾向が現れていた。この実験で得た経験を元にして、さらの研究のため新しい実験を計画して実行した。

実験2では、SD法(SemanticDifferential)に似た方法を用いて、実験1と同様に6名の被験者および実験者が提出した楽曲の評価を行った。評価尺度としては実験1で抽出した8尺度に加え、実験者が新たに追加した4尺度を用いた。事前訓練および尺度に用いられた語彙の詳しい説明は行わなかった。被験者からのデータは個々に主成分分析で解析されたのち、GPA法(GeneralizedProcrustesAnalysis)を用いて統合し、さらに主成分分析で解析された。以上の分析によって、音楽ジャンルに関する親しみと好みがその他の尺度評価とは異なる要因に属することが明らかになった。

以上の結果からは、ある曲を有名にしようとしたいのであれば、楽曲の“明るさ”や“落ち着き”などの個別の属性を調整するのではなく、その曲のジャンルに対する消費者の親しみを増やすことが効果的な方法であると結論づけられる。つまり、音楽が構成的な部分よりむしろ表面的な部分で有名になるということの根拠ともなり得る。


Adam Strange
An Investigation into the First Impression of Jazz Music: The Modern Listener’s Subjective Evaluation

Two pyschoacoustical experiments utilizing psychometric models were carried out to investigate how familiar and unfamiliar songs differ subjectively. The goal of the research is to ultimately find trends that can be used to successfully market music to listeners who are unfamiliar with it.

In the first experiment, a straight-forward implementation of the repertory grid technique was used to evaluate songs provided by both the participants and the experimenter. A total of 4 subjects from the undergraduate division of the Tokyo University of Arts participated. Principal component analysis was used to analyze the elicited repertory grids. Highly satisfactory levels of variance were explained for all participants, suggesting the existence of underlying structures. However, due to the vagueness of the experiments design, i.e. to evaluate the experimental method in use itself, no specific conclusions can be drawn regarding the subjects’ perceptions of the familiar versus unfamiliar stimuli, although a trend is seen where the subject’s chosen song is isolated from the other songs. Using the experience gained from this experiment, further research was developed and carried out in a new experiment.

The second experiment utilized a method similar to the semantic differential method without any training phase or specific definitions of the attributes used in the scales. The attribute scales were a collection of 8 scales from the first experiment and 4 new scales relating to preference and familiarity added by the experimenter. 6 students from the undergraduate and graduate schools of Tokyo University of the Arts participated in the experiment. The songs were once again gathered from both the participants and the experimenter. The participants’ data were analyzed separately with principal component analysis, and then the data were combined via generalized procrustes analysis and once again analyzed using principal component analysis. The analysis shows that genre familiarity and preference belong to a factor separate from the other attributes.

It is concluded that if a song is to be effectively popularized, the most effective solution is to increase the familiarity with its genre. Altering the descriptive attributes of a song will be ineffective. These results reinforce the idea that music can be popularized by superficial means rather than by structural revision.