東京藝術大学 大学院 音楽音響創造

要旨

スピネット・アグスティン・ホルヘ
音楽パフォーマンスのための視覚的なデジタルインターフェース
―Audiostellarを用いたアナログシンセサイザーの再意味付け―

本研究は、アナログシンセサイザーをデジタルな環境で視覚的インターフェースにより制御することにより、新たな音響の可能性を追求するものである。

開発の初期より、アナログシンセサイザーは多種多様なジャンルの多くの有名な音楽家達に用いられてきた。時間が経つにつれ、新しい技術がそれをデジタルに模擬しようとするようになったが、今日に至るまで、アナログシンセサイザーの音は享受され続けており、その結果、由緒あるモデルあるいは新しいモデルのアナログシンセサイザーが世界中で生産されている。

アナログシンセサイザーは、最も単純な波形としての正弦波によって複雑な音色を生み出すというコンセプトに基づいている。電圧制御発振器(VCO)、電圧制御増幅器(VCA)、低周波オシレーター(LFO)、フィルター、ノイズジェネレーターなどのモジュール群がこの目的のために開発された。これらのモジュールはフェーダー、ノブ(つまみ)、パッチケーブルなどによって制御され、生成される音のピッチや音色や音量を加工する一連の信号処理機構を形成する。しかしながら、このようなタイプのインターフェースの能力は、現在のデジタル・インターフェースの制御能力によって超えられている。アナログシンセサイザーはアナログサウンドを作り出すユニークな音源であるものの、その古いインターフェースからの制約を受ける。

本研究の目的は、アナログシンセサイザーを制御することのできるデジタルな視覚的インタフェースであるAudiostellarを使用することで、従来のアナログシンセサイザーの弱点であったインターフェースを拡張し、アナログシンセサイザーが設計された時点には不可能だった音やリズムを生成できるような三つの手法を提示することにある。Audiostellarは、オーディオ波形の特徴を解析し、機械学習による二次元的な可視化を行うソフトウェアである。そこではランダムなリズムパターンや予測不可能なピッチトリガーのような複数のコントロールの可能性がある。それと同時に、その視覚的インターフェースはOSCプロトコルによって外部のソフトウェアやハードウェアと通信する能力を持つ。本論文の最後の部分では、提案手法を用いて作曲した楽曲を提示・解説し、本研究の成果を示す。


SPINETTO, Agustin Jorge
Visual digital interfaces for music performance: redefining analog synthesizers through Audiostellar

This research will endeavor new sonic expansion possibilities by controlling analog synthesizers with a visual interface in a digital environment.

Since their first developments, analog synthesizers were adopted by a large number of notorious musicians from the most diverse genres. Along the years, new technologies try to imitate them, but their sound become so appreciated that remain current until this time. As a result, vintage and modern designs are being produce all over the world.

These instruments were created with the idea of developing complex audio timbres from the simplest sine waves. For this purpose, a series of modules such us VCO, Filters, VCA, LFO and Noise, were created. These modules are controlled by faders, knobs and patch cords and conform a chain of signal processing that make possible to modify the pitch, timbre and volume of the resulted sound. Nevertheless, these types of interfaces were exceeded by the control capabilities of digital interfaces. As a consequence, analogue synthesizers are unique sound sources of analogue sound which became limited by their own interface.

This research aims to demonstrate 3 different methods that, using Audiostellar as a visual interface to control analogue synthesizers, will make possible to produce sounds and rhythms impossible to be made by the time the synthesizers were designed. Audiostellar is a software that uses AI to create 2D visualizations by analyzing audio sample characteristics, with multiple control possibilities such as random rhythm patterns or unpredictable pitch triggers. At the same time, its visual interface has the right capabilities to communicate to external software and hardware by OSC protocol.

Finally, the results of this research will be demonstrated on a music composition which will be introduced and explained on the last part of this thesis.