東京藝術大学 大学院 音楽音響創造

要旨

東 英絵
ダンスと音楽
一音楽構造から振付けへ、ローザスを例として一

本論では、現代において「芸術」という括りにまとめられている、見せるための「ダンス」における音楽とダンスの関係性に着目し、ダンスにとっての音楽の役割を論じる。そのために、歴史的な流れを追い、そして現代の着目すべきベルギーのダンスカ ンパニー「ローザス」の音楽について検証する。

第1章では、ダンスと音楽の関わり方を歴史的な流れを確認する。宮廷音楽において舞曲が多く作られ、ダンスと音楽の関わりが非常に深い時代から、観客を伴う見せるためのダンスに移行する。時代が進むにつれ、いわゆるクラシックバレエ、モダン ダンス、コンテンポラリーダンスと、ダンスのジャンルが変化し、音楽の使用され方 が変貌を遂げた。20 世紀後半になるとメディアやテクノロジーの発展に伴い、さらに 使用する音楽の幅が広がっている。多様な音楽の選択肢がある中で、音楽とダンスの関係が、希薄になってしまったと言えるかもしれない。

第2章では、1章で述べた歴史の流れの中で、特にダンスと音楽についての独自な論理を持っている、ベルギーの「ローザス」について論じる。80年代以降「音楽的な」ダンスカンパニーと評されているローザス自体について、その創設者であり、振付家であり、ダンサーであるケースマイケルについて、そして、ローザスにおける音楽の特徴を挙げる。

第3章では、ローザスの実際の作品と、使用されている音楽についての分析をした。その楽曲を分析して、それをいかに使うか、という点でケースマイケルが振付けに広がりを持たせる方法が見て取れる。本論では、それらを「構造分析的」とし、その中
でも構造分析してからの振付けへの転化の方法がいくつかあることを提示した。また、楽曲だけでなく、歴史的な音楽の分析を行うなど、様々な論理を持っていることも明らかになった。ローザスにおいて、今後も新たな方法論によって音楽とダンスの関係がますます深くなる可能性を探ることができるであろう。


AZUMA Hanae
Dance and Music Creating Choreography based on structural analysis of music, with examples from ‘Rosas’

This thesis focuses on the relationship between music and dance, as art forms oftoday and discusses the ways music is associated with dance. As a method of investigation, a comprehensive research is carried out concerning the historical background of the relationship of music and dance, with an emphasis on ‘Rosas’, one of the most renowned dance companies in present day.

In the first chapter, a comprehensive survey on the history of dance is carried out. Many “dance music” were created as European court music since around the 13th century. At that time, there was no clear distinction between dance and music. Theatrical dance had just started wowing the audience. With time, a variety of genres of dance, such as classical ballet, modern dance and contemporary dance, have been formed, each having a different way of approaching music in their creative process. By the end of the 20th century, as numerous musical alternatives have become available with technological advancement, the relationship between music and dance has become less intimate in comparison to what it has been in the past.

In the second chapter, ‘Rosas’, is examined in detail, especially concerning its reputation as making music a crucial part of creative process. In particular, there will be a discussion of the role and the influence of Anne Teresa de Keersmaeker, the founder, the choreographer and one of dancers of ‘Rosas’. The third and final chapter will include several analyses of some of Rosas’ works. As Anne Teresa de Keersmaeker is known to often analyze music before she choreographs, studying the way she uses music in her dance is expected to bring to light the relational nature of music and dance, and suggest some ways the two art forms will continue to interact in the future.