井関 幸平
ヴァイオリニストとヴィオリストが演奏時に目指す「良い音」に関する評価構造の抽出およびヴィオラ演奏音順位付けの傾向の差異について
ヴァイオリンとヴィオラは演奏法が類似した楽器でありヴァイオリニストがヴィオラを演奏する機会がある。筆者による先行研究ではヴァイオリニストの演奏するヴィオラとヴィオリストの演奏するヴィオラでその演奏音に違いがあることが明らかになったが、その原因については明らかになっていなかった。本研究では両者がヴィオラ演奏時に目指す演奏音の違いがその原因である可能性を考え、両者の目指す演奏音に違いがあるか調べることを目的とした。しかし演奏者が目指す演奏音を直接調査することは難しいため、演奏時に目指す演奏音の違いが演奏音を聴いて評価する際の評価方法の違いとして現れると仮定し、両者のヴィオラ演奏音に対する評価方法について調査した。
実験 1 では評価グリッド法を用いたインタビュー実験でヴァイオリニストとヴィオリストの演奏音に関する評価構造を抽出・比較し、実験 2 ではヴィオラ演奏音の順位付けを行う聴取実験で両者のヴィオラ演奏音に対する評価の傾向を調べた。その結果、ヴィオラ演奏音の良し悪しをどのように評価するかはヴァイオリニストとヴィオリストで類似していることが明らかになった。また、その際にヴァイオリニストは「倍音が多い」こと、ヴィオリストは「楽器が鳴っている」ことを重視していたが、両者がそのように感じる演奏音は共通していたため、ヴァイオリニストとヴィオリストでヴィオラ演奏音の評価方法は同様であることが明らかになった。
上記の結果からヴァイオリニストとヴィオリストでヴィオラ演奏時に目指す演奏音に違いはないと結論づけることができた。しかし両者のヴィオラ演奏音の違いの原因については依然として明らかになっていないため、引き続きその他の要因についても調査する必要がある。
ISEKI Kohei
Extraction of the evaluation structure about “good sound” which violinists and violists aim for during their performance and difference in tendency of ranking viola playing sound
Violins and violas are similar instruments in terms of playing techniques, therefore violinists have opportunities to play violas. Previous research by the author revealed that there are differences in the sound of violas played by violinists and violists, but the cause of these differences was not clear. In the present study, we investigated whether there are differences in the sound that violinists and violists aim for, which is considered the cause. However, it is difficult to directly investigate the sound that performers aim for. Hence, we assumed that the differences in the sound aimed for during performance would be observed as differences in the evaluation methods used when listening to the sound, and investigated the evaluation methods for viola performances of both violinists and violists.
In Experiment 1, using the evaluation grid method, we extracted and compared the evaluation structures of violinists and violists regarding the sound of their performances. In Experiment 2, we conducted a listening experiment to rank the viola performances and examined the tendencies of evaluations by violinists and violists. As a result, it was revealed that violinists and violists have similar methods for how to evaluate the quality of viola performances. At that time, violinists emphasized that “there are many harmonics,” while violists emphasized that “the sound is sonorous.” However, since the performance sound that violinists felt “there are many harmonics” and that violists felt “the sound is sonorous” were common, it was revealed that the evaluation methods for viola performance sound are the same for violinists and violists.
From the above results, it was concluded that there is no difference in the sound that violinists and violists aim for when playing the viola. However, the cause of the differences in the viola performance sound is still unclear, so it is necessary to investigate other factors further.