東京藝術大学 大学院 音楽音響創造

要旨

向谷 萌絵
動きの美学から初期抽象アニメーションを考察する ―聴覚的側面に着目して―

まだ映像というメディアが登場してまもない時代、アニメーションに対する前衛的思想と実験的な制作手法によって、観客に既存の映画作品とは全く違う新しい印象をもたらした初期抽象アニメーションは、その芸術的・歴史的価値をめぐって 様々な評価がされてきた。しかし芸術的・歴史的価値を除いても、初期抽象アニメーションは見ている私たちを純粋に楽しませてくれるという点で、すでに十分魅力的な作品である。本研究は、私たちを楽しませてくれる初期抽象アニメーションの魅力について、「動きの美学」という視点から考察するものである。

「動きの美学」とは動きの美しさを指す概念ではなく、私たちが動きという現象を知覚するときのあらゆる感覚的な側面を指す概念である。初期抽象アニメーションは、具体的対象物として認識できないような曖昧な線、形あるいは色彩が次々と移り変わっていく様子が特徴的だが、そのような視覚的動きだけでは説明できな い、別の側面の動きの面白さがあるように思われるのだ。

第1章でこうした背景を説明した上で、第2章では初期抽象アニメーションが示唆する動きの概念について具体的に考察し、第3章ではその概念を「内的動き」という言葉で定義した。第4章では具体的な作品例を挙げながら「内的動き」について説明し、初期抽象アニメーションにおける「内的動き」が聴覚優位の感覚であることを論じた。また、その独特な動きの感覚がなぜ私たちにとって魅力的なものにみえるのかについて、聴覚的側面に由来する動きの感覚をあたかも視覚的側面から生じるものかのように思い込んでしまう「動きの美的錯覚」に見出した。


MUKAITANI Moe
Examining Early Abstract Animation from the Aesthetics of Motion   ̶̶ Focusing on the Auditory Aspects ̶̶

In the early days after the first appearance of moving images, early abstract animation ― created a new impression for audiences that were completely different from existing films due to its avant-garde ideas and experimental production methods for animation, which ― has received various evaluations for its artistic and historical values. 

However, even without such artistic and historical values, early abstract animation is extremely fascinating as it genuinely entertains us as we watch it. This study examines early abstract animation that entertains us, from the point of view of the aesthetics of motion. 

“Aesthetics of motion” is not a concept that refers to the beauty of motion, but to all the sensory aspects in our perception of motion as a phenomenon. Early abstract animation is characterized by a succession of obscure lines, shapes or colors that are unrecognizable as concrete objects, but there seems to be a fascination with other characteristics in the movements that cannot be explained by visual movements alone. 

After explaining this background in Chapter 1, Chapter 2 specifically examines the concept of motion as suggested by early abstract animation, and Chapter 3 defines this concept with the term “inner motion.” Using specific examples and works, Chapter 4 further explains what “inner motion” is, and argues that “inner motion” in early abstract animation is a sense of aural superiority. Furthermore, this paper also unravels that the “aesthetic illusion of movement” leads us to assume that this sense of movement is derived from the visual elements instead of auditory elements ― another reason that this unique sense of movement appeals to us.