東京藝術大学 大学院 音楽音響創造

要旨

映画や音楽、放送業界における最近の新たな試みとして、水平面だけでなく聴取者の上方をもとり囲むスピーカ配置が多く提案されている。この新しいスピーカ配置は3Dオーディオと呼ばれ、これまで主流だった5.1チャンネルサラウンド方式と比べ、制作者にとって表現手法の幅を大きく広げている。そして表現の可能性が広がるが故に、今までの制作上の知見に加えて新たな知識やノウハウの蓄積が今後の課題となっている。

そこで筆者は、録音位置の違いが3Dオーディオ再生時にもたらす聴取印象の差異について、高さ方向を含めた実際の録音位置を変化させることによる聴取印象の変化の可能性を調べた。その結果、録音位置によって空間印象に関する変化が起きている可能性が示された。実験結果を踏まえ筆者は、聴取者の上方に配置されるスピーカに用いるマイクロフォンの録音位置の変化を擬似的に再現した刺激を作成し空間印象語の抽出を行った。その結果、14の評価語が抽出され、それらをまとめる上位概念が提案された。抽出された印象語の中には、従来使われてきた空間印象語を細分化したものもあり、明瞭さは「音色の明瞭さ」と「定位の明瞭さ」、自然さは「響きの自然さ」と「音色の自然さ」に分けられた。また、「上部空間が音に包まれた感じ」という印象語も提案された。抽出された評価語を用いて刺激の評価を求めた。また、従来の音に包まれた感じと比較するために「水平方向が音に包まれた感じ」を追加し15の評価語での回答を求めた。得られたデータを因子分析した結果、明瞭さ・自然さ因子、残響因子、音像定位・迫力因子の3つに分けられた。「響きの自然さ」と「音色の自然さ」は違う印象として評価されていない可能性が考えられたが、「音色の明瞭さ」と「定位の明瞭さ」は回答される傾向にわずかな違いが見られた。「上部空間が音に包まれた感じ」と「水平方向が音に包まれた感じ」は異なる印象である可能性が示された。「音像の上下」と「上部空間が音に包まれた感じ」は、空間的音像分離の割合との関連を踏まえエネルギー計算を行ったところ、第一波面の法則の上限を超えない比較的早い初期反射音が「音像の上下」に、第一波面の法則の上限を超える比較的遅い初期反射音が「上部空間が音に包まれた感じ」に影響する可能性があった。

最後にすべての実験結果を踏まえ、3Dオーディオで新たに必要となるマイクロフォン位置についての録音手法が提案された。


New multichannel speaker systems that have speakers in upper hemisphere are proposed for movie, music, and broadcasting. Those new systems are called 3D Audio provide producers and sound engineers new ways of expression compared to 5.1-channel surround which is currently used in theaters and homes. However, there are only few theory that can be applied in production with new speaker systems and such knowledge base is lacking.

In order to discover the influences of differences in recording positions of the microphones on the differences of auditory impressions, a survey was conducted using the stimuli using different recording positions. As the result, it was suggested that changing recording positions of microphones is most likely to make spatial impression differences.

Following the result, stimuli simulating the change of the recording position of the microphones for speaker placed above the listener were created. Attribues related to the spatial impression was extracted using those stimuli. As a result, 14 spatial attributes were extracted, and a superordinate concept to put them together was proposed. Clarity was distinguished clarity of timbre from clarity of localization and naturalness was distin guished naturalness of reverb and naturalness of timbre as two independent impressions. In addition, a new impression word Vertical listener envelopment(VLEV) was proposed.

Evaluation of stimuli was obtained using the extracted attributes. In order to compare VLEV against the conventionally used term for the feeling of envelopment, horizontal listener envelopment(HLEV) was added. From a result of factor analysis on the responses, the attributes were divided into three factors, namely clarity and naturalness factor, rever beration factor, and sound image localization and force factor. Although the possibility that the naturalness of reverb and naturalness of timbre was not evaluated as different impressions remains, a slight difference was seen in the response tendency for clarity of timbre and clarity of localization. VLEV and HLEV could be different impressions. In addition, vertical sound image localization and VLEV were related to the reflected sound exceeding the upper limit of the first wave front law. Finally, based on the experimental results, a recording method for 3D audio was proposed.