鈴木 和馬
適応的なゲーム音楽とビデオゲームのインタラクティブ性の関係についての理論的検討とプレイヤーの没入感に及ぼす影響の検証
ビデオゲームにおいて、プレイヤーの入力に応じた場面の変化に合わせて遷移するようなゲーム音楽を適応的な音楽(Adaptive Music)と呼ぶ。本研究は、「適応的なゲーム音楽は、(同じ曲を繰り返すだけの)ループ音楽に比べてプレイヤーの没入感をより高める」とする仮説に対して理論、実証双方の観点から取り組んだものである。
まず、理論的な観点から、仮説を心理学的に裏付けるための議論を行う。このために、ビデオゲームのインタラクションに関する分析美学的な定義論に基づき、心理学的に解釈可能なインタラクションのモデルと、インタラクティブ性の評価のための理論的な枠組みを提案する。このようなインタラクティブ性を媒介として、適応的な音楽が注意の現象としてのプレイヤーの没入感を高めることを論じる。
更に、実証的な観点からは、適応的な音楽によるプレイヤーの没入感の影響を測定する認知心理学的な実験を行った。この際、没入感の測定手法として、先行研究を踏襲した主観的な質問票とタスク切り替え課題による客観的な指標を用いたが、それらに加えて、本研究ではプレイヤーのゲーム内行動の経時的な変化を分析し、没入感を間接的に裏付ける非侵襲的な指標として検討した。この結果から、特に主観評価質問票のスコアと、ゲーム内行動の指標において、適応的な音楽がループ音楽に比べてプレイヤーの没入感を高めることが示唆された。また、適応的な音楽は、それがプレイヤーの知覚するビデオゲームのインタラクティブ性に貢献する限りで、音楽の表象する状況に応じた行動や注意を促す可能性も併せて示された。
SUZUKI Kazuma
Theoretical considerations on the relationship between Adaptive Music and video game interactivity, and examination of their effects on player immersion.
In the realm of video games, game music that adapts to changes in the game environment based on player input is referred to as Adaptive Music. This study delves into the hypothesis that ”Adaptive Music enhances player immersion more effectively than looping music (which only repeats the same track),” examining it from both theoretical and empirical perspectives.
Firstly, from a theoretical standpoint, the study engages in discourse to psychologically substantiate the hypothesis. Drawing upon an analysis-aesthetic definition theory of video game interaction, it proposes psychologically interpretable models of interaction and a theoretical framework for evaluating interactivity. Through such interactivity as a mediator, the study argues that Adaptive Music enhances player immersion as a phenomenon of attention.
Furthermore, from an empirical perspective, the study conducts cognitive psychological experiments to measure the impact of Adaptive Music on player immersion. Utilizing a subjective evaluation questionnaire and an objective indicator such as a task-switching paradigm as measures of immersion, it also analyzes the temporal changes in player in-game behavior as indirect corroborative and non-invasive indicators of immersion. The results suggest that particularly in subjective questionnaire scores and objective indicators of in-game behavior, Adaptive Music enhances player immersion compared to looping music. Additionally, it is also indicated that Adaptive Music has the potential to prompt behavior and attention based on the situations represented by the music, insofar as it contributes to the perceived interactivity of the video game.