東京藝術大学 大学院 音楽音響創造

要旨

山本 真幸
ピエール・ブーレーズの初期セリー作品における音楽論の反映 —作品分析から紐解かれる音楽哲学と方法論—

20 世紀を代表する作曲家であるブーレーズは、パリ⾳楽院にてメシアンやレイボヴィッツらに学んだのち、複数の 12 ⾳技法による作品を作曲した。また、時期をほぼ同じくして数多くの⾔説を残しており、それらは当時ブーレーズがどのような⾳楽論をもとに作品を形成しているのかを解明する研究に⼤きな役割を果たすといえよう。そうした研究の多くはいわば「⾔葉」のみからその意味を捉え、彼の作品への反映として解釈するというものである。しかし、ブーレーズが他者の(あるいは⾃⾝の)⾳楽から何を⾒出し⾃⾝の⾳楽論を築くに⾄ったのか、あるいはメシアンやレイボヴィッツのもとで彼がどのような教育を受け、どう作品に触れてきたのか、その詳細を明らかにすることで初めて、彼の「⾔葉」を理解したと⾔えるのではないか。このように彼が眼差しを向けた作品を通して彼の⾔葉を紐解いていくことが、ブーレーズの⾳楽論を理解するにあたって必要なことであると⾔える。 

本論⽂は、ブーレーズの受けた教育や、彼の残した⾔説から、そこで取り上げられた作品の分析を通じてブーレーズの⾳楽論を読み解き、《フルートとピアノのためのソナチネ》でその実践を明らかにするものである。《フルートとピアノのためのソナチネ》はその⾳列操作の複雑さゆえに、包括的な作品の分析は未だ⾏われていない。それを踏まえ、本研究ではその⾳列操作に着⽬し、ブーレーズの初期セリー作品における作曲の⽅法論を解き明かす。 

第1章では、レイボヴィッツの著作におけるシェーンベルク作品の分析を取り上げ、その綿密な⾳列分析がブーレーズの 12 ⾳技法による作品の作曲に影響を与えたと考察した。また、メシアンの著作からリズム語法を概観し、第3章への準備を⾏ったほか、ブーレーズの初期⾔説におけるメシアンのリズム語法の影響を⽰した。 

第2章では、作品の素材と構成法の関連について、12 ⾳技法の語法を古典的諸形式に当てはめたシェーンベルクへの批判を《弦楽四重奏曲第4番》の分析を通して考察したのち、バッハにおけるコーラル旋律と作品の構成の結びつきやヴェーベルンにおける⾳列と作品の構成や書法の結びつきについて彼らの曲の分析を通して探究し、そうした結びつきを評価する初期⾔説におけるブーレーズの姿勢を読み解いた。また、ダルムシュタット国際現代⾳楽夏期講習会における講義で述べられた⾳列操作の⽅法論について実際の作品とともに探求し第3章への準備とした。 

第3章では《フルートとピアノのためのソナチネ》を取り上げ、楽曲の構成やリズム語法におけるレイボヴィッツやメシアンからの影響を明らかにした。また、第2章で⽰した⾳列操作の⽅法論を⽤いつつ⾳列分析を⾏うことで、⼀貫して⾳列素材の特徴に由来した書法が取られているということを明らかにしたほか、1949 年版における改訂の多くが⾳列素材の特徴を最⼤限に引き⽴てるために⾏われたものであることを⽰し、第2章で読み解いたブーレーズの⾳楽論との関連を指摘した。


YAMAMOTO Masaki
Reflection of Music Theory in Pierre Boulez’s Early Serial Works: Unraveling Music

Philosophy and Methodology through Work Analysis

Pierre Boulez, one of the most influential composers of the 20th century, studied under Olivier Messiaen and René Leibowitz at the Paris Conservatoire, and composed several works using twelvetone techniques. In addition to his compositions, Boulez left behind discourses, which play a significant role in understanding the music theory that shaped his compositions. However, existing studies often limit themselves to interpreting his words as reflections on his works. A deeper understanding of Boulez’s “words” requires uncovering the influences on his music theory—whether from other composers or his own musical explorations—and clarifying the details of his education under Messiaen and Leibowitz, along with his engagement with their works. Unraveling Boulez’s words through the works he studied is essential for comprehending his music theory.  

This thesis decodes Boulez’s music theory by analyzing the works discussed in his education and his discourses. It focuses on unraveling his practical application of this theory through an analysis of “Sonatine for Flute and Piano”. Given the complexity of twelve-tone techniques employed in “Sonatine for Flute and Piano”, comprehensive analyses of the work are still lacking. Therefore, this study pays particular attention to the methodology of serial manipulation, elucidating Boulez’s compositional approach in his early serial works.  

Chapter 1 examines Leibowitz’s analysis of Schoenberg’s works, arguing that his meticulous serial analysis influenced Boulez’s compositions using twelve-tone techniques. Additionally, it provides an overview of rhythmical syntax derived from Messiaen’s writings, laying the groundwork for Chapter 3 while demonstrating the influence of Messiaen’s rhythmic syntax on Boulez’s early discourses. 

Chapter 2 explores the relationship between material and compositional methods in various works, critiquing Schoenberg’s adaptation of twelve-tone techniques into classical forms through an analysis of “String Quartet No. 4”. Subsequently, it delves into the connection between Bach’s chorale melodies and the structure of his works, as well as Webern’s use of tone-row and the compositional and notational methods used in their pieces. Through this analysis, it becomes evident that Boulez evaluated these connections within his early discourses. Furthermore, it investigates the methodology of serial manipulation discussed in lectures at the Darmstadt International Summer Courses for New Music, laying the groundwork for Chapter 3.  

Chapter 3 focuses on “Sonatine for Flute and Piano”, revealing the influences of Leibowitz and Messiaen on the composition’s structure and rhythmic syntax. Additionally, utilizing the methodology of serial manipulation discussed in Chapter 2, it reveals a consistent use of compositional techniques derived from the characteristics of serial material. It also highlights that many revisions in the 1949 edition were made to accentuate the characteristics of serial material, thereby indicating their relevance to Boulez’s music theory elucidated in Chapter 2.