東京藝術大学 大学院 音楽音響創造

要旨

横山 夏子
ノルマン・ロジェ論
—アニメーション・サウンドトラックの作曲技法—

近年日本では、ジャパニメーションと呼ばれ世界から注目されている商業アニメーションの他、市場にはのらない短編アニメーションが注目されはじめている。こうした作品群は映像作家による個人制作で生み出されることがほとんどであるために、前者のアニメーションと比べてその表現方法/表現技法、ストーリー展開など千差万別で、必然的にそこに伴うサウンドトラックも多様なヴァリエーションが求められる。本論文では、現在まで200作近くのアニメーション・サウンドトラックを手掛けてきたカナダの作曲家ノルマン・ロジェの制作姿勢や音楽的/映画的見地について、本人への独自のインタビューや作品分析を通して考察することで、彼の作家像にせまるとともに“アニメーション・サウンドトラックの作曲技法”とはなにかを探ることを目的としている。

具体的な方法としては、第1章でロジェと縁の深いカナダ国立映画制作庁(NFB)について、第2章ではロジェの生い立ちやキャリア開始から現在までの作曲家としての遍歴についてそれぞれ記述し、また第3章では実際にロジェが制作した5つのサウンドトラック『Retouches』(2008)、『岸辺のふたり』(2000)、『生存競争』(1980)、『ハッピーエンドの不幸なお話』(2005)、『変身』(1977)を分析した。それまでの行程を踏まえて辿り着いた第4章では、ノルマン・ロジェのサウンドトラックに一貫して示される最も特徴的な事柄-「作品の視覚イメージに忠実に寄り添い、そこに秘められた本質やメッセージを補強することでより大衆に開かれたものへと作品全体を昇華させる、ガイド的役割」を明らかにした。また十分に系統立てて論じるまでには及ばなかったが、ロジェによるサウンドトラック作曲技法をとおして、アニメーションに特化して効果的に機能する音楽形態を探ることができた。最終章である第5章では、多民族国家であるカナダの国民性と80年代のNFBの制作方針に触れ、ロジェの作家性がその国民性と時代性に基づいた非常に特殊な状況下で形成されたことを指摘した。それによっ
て、ノルマン・ロジェが短編アニメーション界における唯一無二の音楽家として今もなお第一線で活躍していることを示した。


YOKOYAMA Natsuko
NORMAND ROGER:The composition technique of animation’s soundtrack

In recent years , the short animation films from Japan has been placed in the spotlight, proposing an alternative to the Japanese animation industry, world-wide known as Japanimation.

Due to the fact that these short films are created by individual artist, they present a wider variety of ways of expression and representation compared with the former commercial animation, producing favorable conditions for the development of differents forms of soundtracks.

In this thesis, I study the role and function of the sound in short animation films soundtracks created by the Canadian composer Normand Roger, who has written about 200 animation’s soundtracks, through the analysis of his composition technique and also based on a personal interview with the composer.

Chapter 1: Explains the strong connection between Roger and the National Film Board of Canada
(NFB).

Chapter II: Describes Roger’s personal history, from his early life and the beginning of his career as composer to the present.

Chapter III: Develops the analyses of five soundtracks composed by Roger: ‘Retouches’ (2008), “Father and Daughter’ (2000), ‘Elbowing'(1980), “Tragic Story with Happy ending’ (2005) and “The Metamorphosis of Mr. Samsa'(1977).

Chapter IV: On the basis of what has been expounded from chapter one to three, this chapter explains the most remarkable features in Roger’s soundtracks. The present study shows that his soundtracks perform a sort of interpreter function in order to disclose the essence of the film to the public, being faithful to the film’s visual image and strengthening its inner message. Also this chapter develops a research, in a non-exhaustive way, about Roger’s composition techniques, particularly the study is focused on the function of the musical form.

Chapter V: Denotes that Normand Roger has become a very unique and original composer in the circles of the short animation films, thanks to his creator’s personality which has developed under very particular circumstances, such as the multicultural Canadian environment that surround him and his experience during the 80’s mainly working for the NFB.