東京藝術大学 音楽環境創造科

マルティン・リチズ特別講演
“Singing Machine and Thinking Machine »

マルティン・リチズ特別講演
“Singing Machine and Thinking Machine »

日時: 2019年12月3日 18時30分
※学外から特別に聴講ご希望の際は、事前にご連絡をください。

場所: 東京芸術大学 音楽環境創造科 千住キャンパス 1F 第一講義室
〒120-0034 東京都足立区千住1-25-1
http://www.geidai.ac.jp/access/senju
Tel: 050-5525-2742
Fax: 03-5284-1576
Email: mce-office@ml.geidai.ac.jp

概要

マーティン・リッチズはイギリスのサウンドアーティストであり、自動演奏楽器や自動音声合成の作品で広く知られている。
現在は東京藝術大学千住キャンパスに滞在し、彼の作品《Singing Machine》のチューニングシステムの制作に取り組んでいる。
今回、この機械とともに、作曲家・三輪眞弘との共同作品《Thinking Machine》を実演する。

https://vimeo.com/9727651
https://www.youtube.com/watch?v=sQfdeXUPb6A

略歴

マーティン・リッチズは1942年、イギリスのワイト島で生まれた。
ロンドンで建築を学び、その後、1969年に西ベルリンへと渡る。そして当時の芸術とニューミュージックの影響を受け、1973年に初の個展を開催。
1978年からは一人の芸術家として、サウンドアートやキネティックアート、音声学、またその他の様々なプロジェクトなど、複数の分野で活動している。

1979年、友人である音楽家のエバーハルト・ブルームに影響を受け、彼にとって最初のオートマトンである《The Flute Playing Machine》を制作した。
その後、数多くの自動演奏楽器や、歌う機械、ボイスマシーン、キネティックアートなどを制作してきた。
作曲家、音楽家、声楽家とのコラボレーションが特徴で、シャン・トーザー、トム・ジョンソン、三輪眞弘、後藤英、足立智美、ユトゥ・ワッセルマンなどが参加している。

彼の作品は、ソリストやアンサンブルを伴ったニュー・ミュージックのコンサートや、インスタレーション、学会、劇場、科学博物館、美術展覧会などの様々な場で発表されている。
その会場には、ロンドンの大英博物館や、ミュンヘンのドイツ博物館、東京、京都、ベルリン、アムステルダムの各大学、大阪、エッセン、ルクセンブルグのフィルハーモニーホールなど、多様な規模のものも含まれている。
http://www.martinriches.de

Short text for public open day

Martin Riches is a British sound artist. He is perhaps best known for his automatic musical instruments and for his acoustic speech synthesizers. He is currently enjoying a residency at the Geidai Kita-Senju Campus where he is working on a tuning system for his “Singing Machine”. He will demonstrate this machine and also the “Thinking Machine” which he built in collaboration with the composer Masahiro Miwa.

Short biography

Martin Riches was born in 1942 on the Isle of Wight, UK. Having studied architecture in London he moved to West Berlin in 1969 and soon came under the influence of its thriving art and New Music scene, presenting his first solo exhibition in 1973. Since 1978 he has worked exclusively as an artist, working in the fields of sound art, kinetics, experimental phonetics and on a range of “other projects”.

In 1979 and inspired by his friend, the musician Eberhard Blum, Riches built his first music automaton, “The Flute Playing Machine”. There followed a number of automatic string, woodwind and percussion instruments, speaking and singing machines and kinetic works. His work is characterised by collaborations with composers, musicians and vocalists, including Schaun Tozer, Tom Johnson, Masahiro Miwa, Suguru Goto, Tomomi Adachi and Ute Wasserman.

His work is shown in concerts of New Music together with soloists and ensembles, in installations, in scientific conferences, in the theatre, in science museums and in art exhibitions. Venues include the British Museum in London, the Deutsches Museum in Munich, the universities of Tokyo, Kyoto, Berlin and Amsterdam, the philharmonic halls of Osaka, Essen and Luxembourg – and many other places, both grand and humble.