Collection of Live Electronics 2025

2026年1月5日(月)
時間:18時00分開場・18時30分開演
場所:東京藝術大学 千住キャンパス 第7ホール(東京都足立区千住1-25-1)
入場料無料
Date: Monday, January 5, 2026
Doors Open: 18:00 / Concert Begins: 18:30
Venue: Tokyo University of the Arts, Senju Campus, Seventh Hall
1-25-1 Senju, Adachi-ku, Tokyo 120-0034, Japan
Admission: Free
東京藝術大学 音楽音響創造科・後藤研究室主催で、ライブエレクトロニクス・コンサートを開催します。
ライブエレクトロニクスとは、生演奏に電子音響やコンピュータ処理をリアルタイムで加える音楽表現です。演奏者の音や動きをその場で加工したり、センサーで操作したりすることで、生演奏と電子音が即時に融合する点が特徴です。
後藤研究室では、Max/MSPを中心としたリアルタイム音響合成と演奏者のインタラクションを扱う作品制作・研究を精力的に行っています。
Hosted by the Department of Musical Creativity and the Environment (Music and Sound Creation), Goto Laboratory, Tokyo University of the Arts.
Live electronics is a musical practice in which electronic sound processing or computer-based manipulation is applied to live performance in real time. By processing the performer’s sound or movements on the spot or controlling sound through sensors, it enables an immediate fusion of acoustic performance and electronic sound.
At the Goto Laboratory, we actively conduct research and creative work involving real-time sound synthesis and performer interaction, primarily using Max/MSP.
プログラム
方思婕:自己の断片(2026)——チェロとライブエレクトロニクスのための
魏文俊:満月(2026)——琵琶とライブエレクトロニクスのための
アルヴィン・ルシエ:ピアノと正弦波オシレーターのための音楽(1992)——ピアノと正弦波のための
顧昊倫:下沈の鯨(2021)——ピアノとライブエレクトロニクスのための
後藤英:コライドピアノII(2024)——ピアノとライブエレクトロニクスのための
後藤英:コライドピアノIII(2026)——ピアノとライブエレクトロニクスのための
———————————————————————————————-
チェロ:蕨野真美
琵琶: 陳益
ピアノ:林賢黙
//
Sijie Fang – Fragments of the Self (2026) – for Cello and Live Electronics
Wilson Wei – Full Moon (2026) – for Pipa and Live Electronics
Alvin Lucier – Music for Piano with Slow Sweep Pure Wave Oscillators (1992) – for Piano and Sine Wave
Haolun Gu – Sinking Whales (2021) – for Piano and Live Electronics
Suguru Goto – Collidepiano II (2024)
Suguru Goto – Collidepiano III (2026)
———————————————————————————————-
Cello: Mami Warabino
Pipa: Yi Chen
Piano: Hyun-Mook Lim